Hannah Arend:nosotrxs,lxs refugiadxs

I
In 1943 Hannah Arendt published a short essay in the Jewish periodical “The Menorah Journal” entitled We Refugees. She described in it a widespread refusal among Jews who had escaped the Nazis to call themselves “refugees.” Having lost everything — their occupation, their language, their family — they were eager to adapt to their new country as quickly as possible and to become “normal” citizens. Arendt thought that this assimilation strategy was doomed to failure, because it ignored the fact that the European model of the nation state is structurally dependent upon the fabrication of stateless and displaced persons. Instead, Jews should remember what made them special precisely as refugees. Refugees, she wrote, are “the vanguard of their peoples,” since for them history was no longer “a sealed book.” They have already experienced and recognized what to others has only become obvious today, in the era of globalization: the violence, fragility, and historical obsolescence of a territorial understanding of citizenship. The definition of the human being as a zoon politikon, as a political animal, can today no longer be realized in the form of local communities that are strictly distinguished from one another, but must orient itself to humanity as a whole. It is about understanding that we never live on this earth alone, but only together with others.



Del muro de FACEBOOK de Silvia Cuevas -Morales, refugiada del Chile de PInochet, con sus padres y hermana,vaya lo siguqinte:

Un día como hoy, 14 de octubre, nació la destacada filósofa política alemana de origen judío, Hannah Arendt, (nacida como Johanna Arendt, Linden-Limmer, hoy barrio de Hannover, Alemania, 1906 – Nueva York, Estados Unidos, 4 de diciembre de 1975).

La privación de derechos y persecución en Alemania de personas de origen judío a partir de 1933, así como su breve encarcelamiento ese mismo año, contribuyeron a que decidiera emigrar. El régimen nacionalsocialista le retiró la nacionalidad en 1937, por lo que fue apátrida hasta que consiguió la nacionalidad estadounidense en 1951.

Trabajó, entre otras cosas, como periodista y maestra de escuela superior y publicó obras importantes sobre filosofía política; sin embargo, rechazaba ser clasificada como «filósofa» y también se distanciaba del término «filosofía política»; prefería que sus publicaciones fueran clasificadas dentro de la «teoría política». Arendt defendía un concepto de «pluralismo» en el ámbito político. Gracias al pluralismo, se generaría el potencial de una libertad e igualdad políticas entre las personas. Importante es la perspectiva de la inclusión del Otro. En acuerdos políticos, convenios y leyes deben trabajar a niveles prácticos personas adecuadas y dispuestas.

Como fruto de estos pensamientos, Arendt se situaba de forma crítica frente a la democracia representativa y prefería un sistema de consejos o formas de democracia directa.

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